Het reptielenbrein

Ik ben een weldenkend mens. Ik wik en weeg al mijn beslissingen zorgvuldig. Ik bent niet impulsief, ik kiest bewust. Toch? Nou, niet helemaal. 

Of eigenlijk…helemaal niet. 

90% van onze beslissingen worden gemaakt door ons onbewuste brein. Ons reptielenbrein. En dat reptielenbrein denkt niet na en reageert primitief op prikkels. 

Dat primitieve brein, dat overblijfsel uit de oertijd, stuurt ons overlevingsmechanisme aan, regelt ons instinct en zorgt ervoor dat we als soort blijven voortbestaan. Razend interessant vind ik het. Nog boeiender (en ook wel verontrustend) is het feit dat ons reptielenbrein nogal weinig ruggengraat heeft en makkelijk te beïnvloeden is. En daar maken reclamemakers en marketeers dankbaar gebruik van. Ja! Ook wij van Flom & Co. 

Ons oerbrein bepaalt of we iets kopen of links laten liggen. Het is dus interessant om te weten hoe je dat reptiel in het hoofd van je klant kunt verleiden. Hoe je bepaalde emoties kunt koppelen aan je bedrijf. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je dienst of product onweerstaanbaar wordt. Dat doe je onder andere door na te gaan wat de ‘pijnprikkel’ is van je klant waar jij dé oplossing voor hebt? Hoe leid jij je klant als het spreekwoordelijke makke schaap naar jouw slachtbank.

Geloof jij niks van het hele reptielenbrein-verhaal? Onderstaande video is echt een zogenoemde ‘mindfuck’ en laat precies zien hoe groot de macht van het onbewuste brein is!  En het is leuk om te zien dat wij marketingjongens en meisjes ook net mensen zijn.