Waarom hebben veel bedrijven WEL een #salesafdeling maar GEEN #marketingafdeling?!
Iemand moet mij dit toch eens uitleggen. Ik weet dat marketing en sales in de praktijk niet altijd gezellig kunnen samenwerken. Toch is het in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ben echt niet dol op metaforen. Voor deze ene keer: Een salesafdeling zonder marketing is als Jet Ski zonder water.
Ik denk dat het probleem zit in dat sales direct resultaat levert. Het is operationeel. En tactisch. Marketing is strategisch. Het boekt resultaten op de lange termijn. Het kost eerst wat voor je er wat uit kunt halen. Maar juist omdat een marketingafdeling strategisch is, zorgen ze ervoor dat je veel meer uit je sales gaat halen.
Een salesafdeling zonder marketing is als Jet Ski zonder water.
Een marketingafdeling doet onderzoek naar je doelgroep. Weet hoe je ze moet bereiken. Ze ontwikkelen je social media strategie. Ze doen je branding. Doen onderzoeken. Ze maken het leven van je salesafdeling makkelijker. Ze bieden structuur en richting. Ze gaan je ontzettend veel tijd besparen.
Als een sales en een marketingafdeling goed samenwerken. Man. Dan heb je het lekker voor elkaar. Hoe gaat dat bij jou in je bedrijf?
Goed verhaal. Lekker kort geschreven door..
Nog meer schrijfsels
Voor mensen die geen aandachtspanne van een goudvis hebben.
Ik ben ongeveer een half uur bezig geweest om een quote te verzinnen voor onder m’n blogs. Die mocht niet te lang zijn, en kort en bondig zijn is not my specialty. Dus dit is het geworden. Veel plezier met lezen! Liefs!