Logo
MilanFlom • Dec 10, 2021

Ok mensen, even wat vrolijks tussendoor. Komedieseries!

Ok mensen, even wat vrolijks tussendoor. Komedieseries!

Wij bij Flom & Co. zijn er nogal dol op. Friends, Brooklyn 99, The Big Bang Theory #loveit. Maar de huidige favoriet? The Office U.S.
image
Ik kijk The Office al vanaf het begin. Bij m’n ouders hadden we alle dvd’s en ik heb de hele boel al minimaal 10 keer gezien. Maar Milan en Cindy? Zij kijken het nu pas voor het eerst.

SAVE BANDIT!

Jaloersmakend wel, wat heerlijk als je als je Jim’s pranks met Dwight voor het eerst kunt bekijken (MEGADESK). En Andy voor het eerst ziet wegdrijven in een sumo pak. Dat plezier gun ik meer mensen. Dus, voor iedereen die het nog nooit heeft gezien: GA HET KIJKEN! Het staat nu op Netflix, makkelijker kan ik het niet maken. Het is zo lekker awkward en herkenbaar. Vooral als je op een kantoor werkt.
Voor de mensen die het wel kennen: Wat is je favoriete scene? De mijne is die waar Dwight de brandoefening uitermate serieus neemt en Angela haar kat door het plafond gooit.
SAVE BANDIT! Doei!
Image

Goed verhaal. Lekker kort geschreven door..

Avatar

Ik ben ongeveer een half uur bezig geweest om een quote te verzinnen voor onder m’n blogs. Die mocht niet te lang zijn, en kort en bondig zijn is not my specialty. Dus dit is het geworden. Veel plezier met lezen! Liefs!

Iris Lommerde
By Milan Lagerwerf 17 Oct, 2023
Het verdwijnen van de pauzes in bioscopen heeft raakvlakken met het hamstergedrag dat we kennen uit maart 2020. Ineens had iedereen een buitenproportionele hoeveelheid wc-papier nodig. Met de rollen die zijn ingeslagen zou een land als Liechtenstein gerust vier lentes door kunnen. De reden? Schaarste. We lachen er nu om. We hebben zelfs gifjes kunnen maken van gebarentolk Irma die het hamsteren een hilarische visuele vorm gaf. Maar lieve mensen. We kunnen erom lachen. Maar wij mensdieren zijn op ieder moment van de dag gevoelig voor een wc-rollen-gekte. Zolang de voorraad strekt Teksten zoals ‘zolang de voorraad strekt’, ‘op = op’ en ‘nog twee beschikbare kamers’ kennen we allemaal. Het zijn van die Cialdini-achtige leuzen die hinten naar schaarste. We denken dat een schaars product beter is. En man, wat zijn we bang om straks iets te missen. De FOMO-alarmbellen gaan af! Angst is een slechte raadgever Het principe van schaarste leunt op de menselijke angst om iets te missen. En zoals wel vaker. Angst is een slechte raadgever. Het is zelfs zo erg dat het gros van de Nederlanders een Staatslot koopt omdat ze bang zijn dat straks de Jackpot aan hun neus voorbijgaat. En dat is gek. De kans dat je de Jackpot wint is 1 op 63.000.000. RTL Nieuws schrijft: De kans dat je binnen drie keer de pincode van een gevonden pinpas raadt, is bijna 2000 keer groter. Maar goed. Schaarste en de angst om iets mis te lopen gaan dus hand in hand. We kunnen stellen dat schaarste iets doet met onze keuzes. Laten we ons iets meer verdiepen in de ‘goedheid’ van deze keuzes. Kunnen wij mensdieren goed omgaan met keuzes maken in geval van ‘schaarste’? Snel! Koop tulpen! In de zeventiende eeuw was het blijkbaar helemaal de bom om tulpen te kopen. De Prins Bernhard Juniors van de zeventiende eeuw, drukten de hippe, grote brilmontuurtjes iets dichter tegen de neus als er een zak met tulpenbolletjes voorbij rolde op een huifkar. Het toppunt van de tulpenbollen-gekte werd bereikt in januari 1637, toen een zak tulpenbollen ongeveer evenveel waard was als een Amsterdams grachtenpand. Door de beperkte beschikbaarheid van dit product wilden mensen massaal tulpenbollen hebben. Was het investeren in de schaarse tulpenbollen een goed idee? In het begin wel. Maar de tulpenbollen manie staat nu in de geschiedenisboeken als de eerste grote bubbel. Pats! Weg investering. Schaarste laat ons snel beslissen Schaarste, onze FOMO, zorgt ervoor dat wij mensdieren gekke beslissingen nemen. Zoals veel te veel wc-rollen kopen, tulpenbollen tegen huizenprijzen aanschaffen, maar ook overhaaste online aankopen doen. De kennis over het menselijk onvermogen is voor bioscopen ook heel gunstig. Geen pauzes in bioscopen Omdat er geen pauze is bij de film, moet elke bezoeker voor de film een beslissing maken. Hoeveel popcorn, snoep of vette nacho’s heb ik nodig? Als je een pauze tussendoor hebt, dan heb je een vangnet. Dan kan je bijkopen als je een verkeerde inschatting hebt gemaakt van tevoren. Maar door het vangnet weg te halen, moet je vooraf inschatten hoeveel je moet kopen. En verdulleme, wat zijn we bang om te weinig te hebben. We vrezen een tekort aan popcorn. Dus we kopen meer dan we nodig hebben… Het wc-rollen-incident, maar dan met popcorn. Tel de halfvolle bakken popcorn maar eens aan het einde van een film. Dat zijn er veel. Heel veel. Dus. Door de eliminatie van pauzes kunnen bioscopen meer tijdsloten inplannen. Daarnaast kopen mensen meer door de blinde angst een tekort te hebben. Win-win dus voor bioscopen. Moet jij nu ook schaarste inzetten? Elke marketinggoeroe die een boek van Cialdini heeft aangeraakt zal het toejuichen. Maar er zijn valkuilen. Als je te vroeg in het aankoopproces schaarste inzet, dan schrik je mensen af. Want hoe irritant is het als je net een bedrijf leert kennen, je lekker aan het rondklikken bent en er een klok gaat aftellen. Of de website schreeuwt dat er nog maar 1 product over is!!! Vreselijk. Een dikke afknapper. Verlies voorkomen, is beter dan winnen Wat dan wel? Vertel je potentiële klant wat er gebeurt als hij je product niet koopt. Dat werkt namelijk veel beter. We zijn dubbel zo gemotiveerd om verlies te vermijden dan om winst te pakken. Maar doe dit op een fijne, overtuigende manier. Wilson, Purdon & Wallston hebben het bovenstaande getest met rokende mensen. Brieven waarin stond hoeveel levensjaren rokers zouden verliezen als ze niet stoppen met roken, waren véél effectiever dan doktersbrieven waarin werd verteld hoeveel langer ze zouden leven als ze zouden stoppen. Of kies voor een eerste gratis maand. Onze vrienden van Netflix begrijpen het spelletje van verliezen en winnen heel goed. Na de gratis maand is de gebruiker helemaal gewend aan de toegang tot een eindeloze database aan films en series. Vervolgens is een tientje per maand betalen een minder groot verlies dan de toegang tot duizenden films en series op te zeggen…Lees ook: Marketing automation met Cialdini’s 7 beïnvloedingsprincipes Wat ook goed werkt is het benoemen van de competitie. Beschrijf wie het product ook hebben gekocht. Hiermee zet je weer vol in op het FOMO-gevoel, maar het is iets minder opdringerig en schreeuwerig.
By Milan Lagerwerf 13 Oct, 2023
Zo. Even een dagje winkelen in de IKEA. Na een uur slingeren door de ‘offline funnel’ zitten er een ANGERSBY, een KÄPPHÄST & een FOLKJA in het karretje. Afrekenen. En naar huis! Wow. Wacht. Eerst nog even spotgoedkoop een hotdog en softijsje scoren! Lekker. Ja, het is lekker. En het is even voedzaam. Maar er zit meer achter… In ons hoofd gebeurt er een hoop. Zeker na een aankoop. Onbewust is er altijd een gevoel van twijfel of onvoldaanheid. Want er is geld uitgegeven. En dit is een heel kwetsbaar moment. Pats, boem, geld kwijt. En dan niks. Het proces is klaar. Het is in het klein te vergelijken met een serie die je wekenlang hebt gevolgd en ineens afgelopen is. Het welbekende ‘zwarte gat’. Veel winkels duwen klanten naar de uitgang. En op websites krijgen klanten een pagina te zien met: bedankt voor je aankoop! Joe. Doei. Zonde! Klanten voelen zich kwetsbaar na een aankoop Dit kwetsbare moment is de kans om de basis te leggen voor een goede relatie. De IKEA doet het met softijs. De klant denkt de winkel te slim af te zijn. Zij hebben spotgoedkoop een softijsje. Dat voelt goed, geweldig, heerlijk! En wow. De klant mag het zelf maken? Nice. Iets wat zelfgemaakt is, werkt sowieso ook al goed. Onderzoek toont aan: zelfgemaakt is 62% meer waard. Een onderzoek van Norton, Mochon en Ariely (2012) toont dat een klant bereid is meer te betalen voor producten die zelfgemaakt ofwel zelf in elkaar gezet zijn. In dit onderzoek kregen twee groepen een IKEA-doos met een product. De eerste groep kreeg een kant-en-klaar product. De andere groep moest het product zelf nog in elkaar zetten. Beide groepen werd gevraagd hoeveel ze voor het product wilden betalen. De groep die het product zelf in elkaar mocht zetten was bereid om 62% meer te betalen. Angst is een slechte raadgever Het principe van schaarste leunt op de menselijke angst om iets te missen. En zoals wel vaker. Angst is een slechte raadgever. Het is zelfs zo erg dat het gros van de Nederlanders een Staatslot koopt omdat ze bang zijn dat straks de Jackpot aan hun neus voorbijgaat. En dat is gek. De kans dat je de Jackpot wint is 1 op 63.000.000. RTL Nieuws schrijft: Na een aankoop is er (on)bewust altijd een gevoel van twijfel of onvoldaanheid. Terug naar het ijsje Het ijsje is allereerst spotgoedkoop én de klant mag het zelf maken. Wauw. De waardering voor het product stijgt dan ook nog eens. De klant voelt zich een winnaar. Ook is het softijsje zoet. Suikers geven onze hersenen een kick. Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stofje in de hersenen die het gevoel van beloning produceert. Dubbel winnaar! Daarnaast zijn er een aantal mensen die snel een paar likjes nemen van het ijsje om vervolgens nog wat softijs op het hoorntje te duwen. Ha! Die zijn de IKEA toch mooi even te slim af met een dubbele portie. Dit zijn de driedubbele winnaars. Het lege gevoel van na de aankoop is opgevuld met een licht gevoel van euforie. En daar gaat om het om. De klant loopt als de gevoelsmatige winnaar uit de IKEA . De lering Stop met standaard bedankpagina’s of andere standaard afwikkeling na een aankoop. Maak bijvoorbeeld een pagina met de tekst ‘Gefeliciteerd!’. En benoem waarom de klant de ‘winnaar’ is. Er zijn ook trucjes met beeld en geluid uit te voeren. Het meest bekende beeld zijn de gifjes van Tikkie . Hop, een smak geld kwijt voor een cadeau voor tante Leen. Maar wel een geinig bewegend plaatje .
By MilanFlom 01 Dec, 2021
By MilanFlom 14 Sep, 2021
By MilanFlom 07 Sep, 2021
Share by: