Ik weet alles van marketing. Ik weet op elk moment exact wat goed of fout is.

Uhm. Klinkklare onzin! Ik werk in de marketing, maar dit betekent niet dat ik alwetend ben. Om ervoor te zorgen dat ik zo min mogelijk flaters sla, heb ik een aantal tips voor mezelf. Maar jij mag wel even spieken.

Tip 1:
πŸ‘‰ Er zijn meerdere goede antwoorden.

Op school was er vaak 1 antwoord goed. Dat was wel zo overzichtelijk. Maar in het marketingwereldje zijn er meerdere goede antwoorden.

βœ… De campagne van persoon X kan de juiste zijn.

βœ… De campagne van persoon Y kan ook de juiste zijn.

Het is dus onnodig om angstvallig vast te houden aan je eigen verzonnen campagne. Nu zeg ik: β€˜Jouw campagne is goed. De mijne ook. Laten we kijken of we een soort Transformer-achtige campagne ervan kunnen maken’.

Tip 2:
πŸ‘‰ Laat het β€˜gevoel’ los. Elke marketeer heeft een bepaald β€˜gevoel’.

β€˜β€™Het design moet er zo uit zien want dat voelt goed.’’ β€˜β€™Ja, dit is gaaf. Hier zal ik zelf op klikken!’’.

Dit is levensgevaarlijk. Doe maar even een luchtalarm na. Want ho, stop. Je bent alleen maar met je eigen gevoel bezig. Dat is niet de bedoeling. Je moet bezig zijn met je doelgroep.

Als het aan mij ligt krijgt elke commercial een melancholisch nummer van Enya eronder. En speelt Winston Post de hoofdrol. Maar dit gaat niet werken voor elke doelgroep. Helaas.

Tip 3 is aan jou! Wat is volgens jou een valkuil? Is het volgens jou not done om posters altijd turquoise te maken? Of vind je dat Jan Kooijman in elke commercial moet zitten?