Zeg eens eerlijk. Hoe goed ben jij in het onthouden van cijfers? Of gortdroge rijtjes?

Ik ben er niet zo heel goed in. Oké, ik kan nog altijd het rijtje Duitse voorzetsels voor de derde naamval opdreunen. Maar daar heb ik destijds ook verschrikkelijk lang op zitten stampen. Dat onthouden ging niet vanzelf.

Goed. Ik dwaal af.

Weet jij nog hoeveel coronabesmettingen de journaalpresentator gisteren in het journaal noemde of het aantal bedrijven dat vorig jaar failliet ging?

Ik niet.

Maar verhalen en anekdotes onthouden we wel. Een verhaal roept een emotionele reactie op. Ons brein is geprogrammeerd om een verhaal te herkennen.

Dit komt door de oorzaak-gevolg in een verhaal. Bovendien heeft een verhaal een duidelijk einde. Je hersenen snappen dat het is afgelopen. Vervolgens schrijft je brein de informatie weg in het lange termijn geheugen. En dus onthoud je het.

Lang verhaal kort 🙂

Verpak je boodschap in goede verhalen. Die blijven hangen.

#creatiefmarketingbureau#flomenco#tekstschrijver#journalist