Het woord zakelijk is where ideas go to die.. Toch?

Ons Milan zei deze week heel treffend: Hoeveel geweldige ideeën zijn er wel niet doodgebloed omdat mensen het ‘niet zakelijk’ genoeg vonden?

Ik denk HEEL VEEL. En dat is toch vreselijk zonde?

Coolblue wordt vaak genoemd als voorbeeld qua marketing. Je kan veel zeggen over de marketing van Coolblue. Maar het is niet zakelijk. Toch is er nog nooit iemand geweest die heeft gezegd: Nee, ik wil die tv niet bij jullie kopen. Jullie reclame is echt niet zakelijk genoeg.

Er zijn wel heel veel mensen geweest die een product niet hebben gekocht door die super zakelijke tekst waar ze zelfs met een sloophamer niet doorheen kwamen. Of die een video van een pratend hoofd in een mantelpakje weg hebben gedrukt omdat ze anders op hun bureau in slaap zouden vallen.

Probeer eens om te denken. Ook als je zakelijke bedrijven wil bereiken: Daar werken nog steeds mensen. Mensen met een voorkeur. En als je die mensen vraagt wat ze leuk vinden is het maar zelden: Ik ga echt heel lekker op zakelijke marketing.

Marketing is onderscheiden, opvallen en je doelgroep aanspreken. Laat je niet remmen door de vraag: Is dit zakelijk genoeg? En vraag je gewoon af: Vinden mensen dit leuk? Lijkt me een goede eerste stap.

Wat jij?