Mijn jeugdliefde Lego kondigt een samenwerking met Friends aan!

Zelfs de details zoals de kano, de kalkoen en de cheesecake zijn in de set opgenomen.Maar wat me vooral fascineert is de waarde van samenwerkingen. Uiteraard probeer ik het te bekijken vanuit marketingoogpunt en vooral: wat kunnen jij en ik ervan leren?

Het fenomeen waar we het over hebben heet co-branding. Het gaat hier om synergie tussen 2 merken met als doel een hogere omzet bereiken. De samenwerking is uniek dus vaak zijn er hierdoor 3 uitkomsten:

1. Uniek, dus hogere prijs > hogere omzet.

2. Uniek, normale prijs, meer afzet > hogere omzet.

3. Het is een flater.

Van Nederlandse bodem is Philips een pionier op het gebied van co-branding. Denk hierbij aan de Senseo. Ondanks dat veel mensen het ondrinkbare bocht vinden, is dit wel een succes. Wat waren dan wel flaters?

➡ Een Phillips walkman in combinatie met Nike.

➡ Een Philips scheerapparaat in combinatie met Nivea.

Waarom dit niet werkte? Lastig. Vaak gaat het om een verkeerde timing, onvoldoende voor-onderzoek of het nieuwe (deel)merk is niet geloofwaardig in de markt gezet.

Eindoordeel: co-branding is leuk. Mijn aandacht heb je. Het is alleen geen garantie voor succes.

Dus. Wat vind jij van het meest succesvolle (deel)merk Senseo? 😜