TE LAAT! Deze woorden prijken nu op veel ‘Te Koop-borden’.

Hier op LinkedIn zag ik ook al mensen erover vallen. Deze woorden op een verkocht huis zijn pijnlijk, asociaal maar zeker niet ondoordacht.. En ik ga je vertellen waarom.

Er zijn een aantal onderzoeken gedaan naar schaarste, maar ook naar een negatieve benadering. Zo hebben ene Wilson, Purdon & Wallston een testje gedaan met rokers:

➡ Brieven waarin stond hoeveel levensjaren rokers verliezen als ze niet stoppen met roken, waren véél effectiever dan doktersbrieven waarin werd verteld hoeveel langer ze zouden leven als ze stoppen.

➡ Daarnaast is het stukje ‘schaarste’ van Cialdini toegepast op deze borden. En natuurlijk de sociale bewijskracht: anderen waren je al voor. Jij moet dit ook hebben!

Nu komt de grote MAAR. Ik snap dat achter deze borden marketeers zitten die goed hebben opgelet bij de psychologie lessen. Maar er is ook zoiets als ethiek & gezond verstand.

TE LAAT! Dat is cru.

De makelaar kan zeggen: het bordje werkt. Want ik verkoop al mijn huizen. Maar zij vergeten de negatieve nasmaak voor de mensen die naast het net vissen.

Dus. De conclusie. Stop alsjeblieft met ongecontroleerd gebruik maken van schaarste in een overspannen markt. Je wordt er niet sympathieker op..

Hoe sta jij hierin?